Thesis

This is my old page of my thesis that I wrote in 2005 as a student at KULeuven. It was required that it was written in dutch and I've never had the time to write a translation. I'm removing the old site and moving contents here.

Directe belichting in ray tracing

Promotor: Prof. Dr. ir. Philip Dutré
Begeleider: ir. Olivier Dumont

Abstract

Beeldsynthese door middel van ray tracing vereist een grote rekenkracht voor het bepalen van de belichting in een omgeving. Hiervoor kunnen ruimtelijke structuren gebruikt worden om het verzamelen van de gegevens voor de berekening te optimaliseren.

In deze verhandeling worden preprocessed local illumination environments (voorberekende lokale belichtingsomgevingen) voorgesteld die ruimtelijke, lokale belichtingsinformatie in de cellen van een ruimtelijke opdeling opslaan. Met deze informatie kan de berekening van de directe belichting efficienter uitgevoerd worden.

De preprocessed local illumination environments halveren de tijdsduur voor de berekening van de directe belichting. Daarnaast kan op basis van umbra-regio's de resolutie van de opdeling verbeterd worden in functie van de belichtingsberekening.

Tekst

De volledige thesistekst kan hier worden gedownload.

Presentatie

Bekijk de presentatie die werd gegeven bij de verdediging van deze verhandeling. Een deel van de afbeeldingen in de presentatie en in de thesistekst werden gemaakt met behulp van SketchUp

Gerelateerde links

CsGl
De LIE-creator geeft een visualisatie van de local illumination environments met behulp van OpenGL. Dit is op basis van deze implementatie van de library in C#.

VRML specificatie
De LIE-creator leest VRML 2.0 bestanden als definitie van de scènes. Hiertoe werd een gepaste parser geschreven.


General Polygon Clipping
Bij de constructie wordt gebruik gemaakt van dit polygon clipping algoritme.

Global Illumination Compendium
De raytracer werd geschreven op basis van de vergelijkingen en formules uit het Global illumination Compendium.

Convex Hull
Tijdens de constructie wordt gebruik gemaakt van het giftwrap (aka Jarvis' March) algoritme om de convex hull van een polygon te bepalen.

Literatuur

Dit is een lijst van de boeken en artikels die werden doorgenomen voor deze verhandeling.

Direct Illumination
Monte Carlo techniques
Visibility
Shaduwen
BRDF
Ray Tracing
Global Illumination
Andere

No comments: